Časté otázky a odpovědi
Kdy dostanu výsledky vyšetření v SPC a co s nimi mám dělat?
Nejdéle do měsíce obdržíte zprávu z vyšetření, ta je určena pro Vás. Případně ji můžete poskytnout dalším osobám dle Vašeho uvážení. Následně SPC projedná závěry vyšetření se školou a poté vystaví doporučení.
Doporučení pro školu Vám také přijde, zároveň jej odešleme i do školy, lhůta na jeho vystavení je 3 měsíce. Škola Vás poté požádá o podepsání Informovaného souhlasu s poskytováním podpůrných opatření uvedených v Doporučení.
Co je to Speciálně pedagogická péče a Pedagogická intervence?
V rámci podpůrných opatření může SPC doporučit žákovi Předmět speciálně pedagogickou péči (PSPP), jeho rozsah je určen stupněm podpory, zpravidla se jedná o 1 až 2 hodiny týdně. Může probíhat individuálně nebo ve skupině (max. 4 žáků), organizace je v kompetenci školy, obvykle žák dochází na výuku Předmětu speciálně pedagogické péče z vybraných vyučovacích hodin zařazených v rozvrhu. Náplň hodin je přizpůsobena individuálním potřebám žáka, nejčastěji se jedná o rozvoj a posilování oslabených dílčích funkcí, komunikačních dovedností, reedukaci symptomů vývojových poruch učení či osvojování kompenzačních strategií v souvislosti se zdravotní diagnózou žáka. Předmět speciálně pedagogické péče bývá doporučován zpravidla pouze na běžných základních školách.
V kompetenci školy je nadále také možnost poskytovat svým žákům pedagogickou intervenci. Pedagogická intervence spočívá v posilování kompetencí a znalostí žáka v konkrétních vyučovacích předmětech. Na středních školách bývá často pedagogická intervence realizována formou tzv. konzultačních hodin pedagogů. V rámci ostatních typů a stupňů škol je organizace pedagogické intervenci v kompetenci ředitele školy.
Na koho se mám ve škole obrátit?
Na každé škole funguje školní poradenské pracoviště, na jehož členy se můžete kdykoliv obrátit. Zpravidla bývá vhodné také vše řešit nejdříve s třídní učitelkou/učitelem. Spolupráce a komunikace mezi Vámi, rodiči, a školou je klíčová.
Může mít moje dítě jen svého asistenta?
Asistent pedagoga je určen jako personální podpora pro učitele, který má ve třídě žáky vyžadující větší péči. Asistent se věnuje všem dětem ve třídě, je veden učitelem.
Jaká je náplň práce asistenta pedagoga?
Vyhláška č. 27/2016 Sb. upravuje dva typy asistenta pedagoga. První typ (dle § 5 odst. 3) vykonává tzv. přímou pedagogickou činnost, pomáhá žákům k dosažení maximální míry samostatnosti. Může zajišťovat i všechny činnosti uvedené dále. Druhý typ (dle § 5 odst. 4) vykonává tzv. pomocné výchovné práce, pomocné organizační činnosti, především pak dopomoc při sebeobsluze a při přesunech.
Musím si asistenta pedagoga hradit?
SPC může doporučit asistenta v běžné škole, určuje výši jeho úvazku. Tento asistent je pak plně hrazen státem.
Mohu požadovat přítomnost asistenta pedagoga na školní akci?
Asistent pedagoga je zaměstnancem školy, ne vždy má celý úvazek. Je zcela na rozhodnutí ředitele školy, zda jej na školní akci vyšle. Někdy asistent dostává přesčasové hodiny, jindy je placen zčásti rodiči, v ojedinělých případech jeho účast na školních akcích převyšujících jeho pracovní dobu povolena není.
Na jaké pomůcky má moje dítě nárok?
Výčet pomůcek, které může SPC doporučit, je uveden ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. Tyto pomůcky jsou hrazeny zřizovatelem a stávají se majetkem školy. U klientů našeho SPC se jedná zpravidla o speciální nastavitelné židle či lavice, o alternativní myš či klávesnici, stojany, rovnovážné a balanční pomůcky, pomůcky pro polohování či pro přesuny.
Může mít moje dítě dvoje učebnice?
V případě, že zdravotní stav žáka vyžaduje dvoje učebnice, má na ně žák nárok. Toto si řeší ředitel školy, většinou požaduje doporučení lékaře nebo jen žádost rodičů.
Můžete doporučit osvobození z tělesné výchovy?
Osvobození z tělesné výchovy doporučuje ošetřující lékař. Existuje buď úplné nebo částečné osvobození z tělesné výchovy.
Co zjišťují vyšetření v SPC?
Speciálně pedagogické vyšetření se soustředí na zjištění úrovně rozvoje trivia (psaní, čtení, počítání) a funkcí, které tyto dovednosti podmiňují a souvisí s nimi (nejčastěji jsou hodnoceny sluchové a zrakové funkce, orientace v prostoru a na papíře, prostorová představivost, schopnost samostatné práce, algoritmizace). Obsah vyšetření se poté také odvíjí od zdravotní diagnózy.
Psychologické vyšetření bývá nejčastěji zaměřeno na posouzení kognitivních schopností (intelekt, paměť, pozornost, prostorové schopnosti, pojmové myšlení aj.), v případě potřeby může být doplněno o posouzení dalších vývojových oblastí (např. motorické dovednosti, sociálně-emoční kompetence).





